CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, November 1, 2010

menjaga Akhlak dgn Allah S.W.T

Akhlak adalah satu tabiat atau pembawaan kita.. suatu tabiat yg kita lakukan tnpa brfikir.. akhlak itu adalah satu output dr iman kita sendiri.. mudah-mudahan Allah S.W.T membantu kita mngenali diri kita sendiri.. siapakah diri kita sebenarnya? semoga kita mengetahui apakah kekurangan kita yg harus dibaiki, memberitahu jln yg harus ditempuhi dan mengurniakn semangat yg tanpa henti sehingga kita x dpt dikalahkn oleh sifat malas,bosan dan hawa nafsu..
mudah-mudahan juga warisan terbaik keindahan akhlak kita dpt diwariskn kpd keluarga dan keturunan kita..
hakikatnya ternyata keislaman seseorg x dpt diukur dgn luasnya ilmu..
keimanan seseorg bkn diukur oleh hebatnya sebuah bicara..
kedudukan seseorg di sisi Allh SWT bkn juge diukur dgn kekuatan ibadahnya semata-mata..
tetapi semua kemuliaan seorg yg pling benar Islamnya, yg paling baik imannya, yg paling dicintai oleh Allah SWT , yg paling tinggi kedudukannya dlm pandangan Allah SWT ialah org yg paling mulia akhlaknya..
hakikatnya, sehebat mana pun pengetahuan dan amal kita, sebanyak mana pun harta kita, setinggi mana pun kedudukan kita tapi jikalau akhlaknya rosak maka semuanya sama sekali tidak ternilai..
Akhlak yg baik itu sbg satu cara utk mencantikkan Islam..
akhlak kita kpd Allah haruslah dijaga dgn sebaik mungkin.. org yg mnjaga akhlaknya kpd Allah SWT, hatinya benar-benar putih spt putihnya air susu yg x prnah dicampuri apa2...
bersih keyakinnya dan x prnah ada sekutu lain selain Allah SWT.. tidak ada setitik pun di hatinya meyakini kekuatan di alam semesta ini selain kekuatan Allah SWT sehingga ia jauh dr sifat munafik..
orang yg paling banyak menyesal di akhirat ialah org yg suka menunda-nunda amal..
jagalah akhlak kita..
jagalah iman utk berakhlak mulia..
Tiadalah yg dituju selain Allah , tiadalah yg ditakuti selain Allah . Tiada yg dimaksud selain Allah..
Tiada yg bulat mencuri hati selain Allah SWT.