CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, April 10, 2011

nilai keikhlasan~



Assalamualaikum...
Alhamdulillah... diri ini masih lg dikurniakn pernafasan yg sempurna cukup dgn segala nikmatNya..
weekend x sebusy mgu2 sblum ni walaupun sbenarnye ad lg 2 quiz yg prlu jawab.. haha..
tapi.. saya brsyukur sbb sye pnuhi mse weekend ni dgn prkara brmanfaat.. brmula pada sabtu mlm shingga ptg td.. bagi sye ia sgt bermanfaat tapi bagi org len..emm ntahlar..
masing2 ade kefahaman masing2 kan..
sabtu mlm tu pergi dgr ceramah di masjid UTM.. Penceramahnya ialah Prof.Dr. Sidek Baba.. seorang yg terkenal.. slalu dgr dia smpaikan pengisiannye dkat IKIM FM. Penyampaiannye sgt menyentuh hati.. Caranye ssuai sbg seorg yg berdakwah. Tapi x sngke dpt tgk beliau scare dekat wlpun xdela dkt sgt.. tapi yg pasti penyampaiannye sgt bermanfaat. Ilmunye sgt tnggi.. Beliau byk mengkaitkan Islam dgn ilmu2 sains dan pelbagai ilmu lain. Perkataan2 yg dia smpaikan memg sgt terkena dgn diri saya sbg seorg mahasiswa. Beliau sgt menekankan kepentingan berdakwah. Antara input2 yg dibawa ialah beliau mengatakan bahawa dakwah itu perlulah disokong oleh rasa kasih syg dan belas kasihan. Jangan suka menyindir orang lain. Lihatlah bagaimana hijrah Rasul dan faktor2 strategik yg baginda lakukan dlm berdakwah.Sifat ihsan perlulah ada dlm diri kita iaitu yakinlah walaupun kita x dpt melihat Allah tapi sesungguhnya Allah itu melihat kita.Lakukanlah setiap perkara itu kerana Allah. Kita ini hanyalah manusia yg sentiasa bersifat memerlukan. Manusia itu x sempurna, akalnya terbatas.Cuba kita gambarkan diri kita ini ibarat sebatang pokok. Batang pokok itu adalah ibadah kita. Manakala ranting dan daun itu pula adalah syariat yg kita pegang. Akarnya pula ialah aqidah kita. Aqidah itu mestilah subur dgn sifat rabbaniah maka akan lahirlah buah atau bunga yang segar iaitu akhlak kita yg mulia. Jadi, marilah kita same2 menjadi sebatang pokok yg mampu menghasilkn buah yg segar dan subur. Kita sebagai umat Islam harus mampu didik akal, hati, dan amal kita dengan sebaiknya. Berdoalah sentiasa.
Itu adalah antara input2 yg cukup menyedarkn diri saya.
.............
bertemu dgn halaqahmate serta murabbiahku yg trsyg mmbuatkn sye lupe sejenak sgle masalah ketensionan study, homesick dll. Maslah dikongsi brsame2 n cube mncr cara penyelesaian. Itulah tarbiyyah. satu proses mendidik diri ke arah yg lbih baik. Alangkah bagusnye jika sume memhaminye..
Pg td shinggalah ptg saye brada brsama beberapa akhwat membantu memudahkan urusan para akhwat dan ikhwah yg sudah berkahwin yg bergelar Ummi dan Abi utk melancarkn program mereka.. Alhamdulillah.. walaupun mgkin penat tapi ia dpt memupuk tahap kesabaran yg sgt tgi.. Smoge sye dpt mncari keberkatan dan rahmat di sebalik smua ini.. InsyaAllah..

"Wahai org2 yg beriman, jika kamu menolong agama Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" Surah Mehammad (47:7)

......................................................

Sesungguhnya diri ini x sempurna.. Maafkn diri ini andai ad yg terluka. Sentiasalah kite same2 memperingati antare satu same len. Ingatkanlah diri ini andai terlupe. maafkn sye jika sye x mampu menegur kalian. Saye bkn seorg yg mulia. Sgt byk kekurangan...trimalah sye seadanye..



Wallahualam........

0 comments: