CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, September 15, 2010

Sakit itu penghapus dosa~



Alhamdulillah..
ternyata Allah sgt sayangkan diri ini..
di saat ini Allah menguji aku dgn sifat sabar dalam menghadapi apa jua dugaan yg aku hadapi dalam mengharapkan redha dariNya..
Aisyah r.a. berkata: "Tidak ada suatu pun yang menimpa seorang mukmin, walau duri sekalipun kecuali Allah menuliskannya sebagai kebaikan atau dihapuskan kesalahan."(hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
aku pasti bukan aku seorang sahaja pernah mengalami sakit dan musibah selama hidupnya.
Abu Huairah r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda: "Barangsiapa yang dikehendaki kebaikan oleh Allah, maka ia akan diberi ujian."(hadis riwayat Bukhari)
dan ujian itu tidak kira dalam bentuk apa pun sama ada ia sakit atau selainnya kemudian Allah memberi pahala dgn jalan itu dgn bersabar dan mengharapkannya.
Allah S.W.T berfirman:
" Dan sungguh Aku akan memberi cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan 'innalillahi wainna ilaihi roji' iuun.' Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk."
(Surah Al-Baqarah:155-157)

Dari Abdullah bin Mas'ud r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: "Tidaklah dari seorang Muslim yang tertimpa penyakit, sakit atau yang semisalnya kecuali Allah SWT menggugurkan segala kesalahan-kesalahannya sebagaimana gugurnya pohon akan segala daun-daunnya."(HR Bukhari)

Jika kita menerima segala sakit yang ditimpa dengan ikhlas dan redha, Allah akan melipatgandakan pahala. Sehinggakan terhapus segala kesalahan-kesalahan yang dilakukan.
Dan ketahuilah bahawa setiap musibah yang menimpa setiap mukmin mengandungi hikmah yang merupakan rahmat dari Allah Ta'ala.
Imam Ibnul Qayyim berkata:
" Andaikata kita bisa menggali hikmah Allah yang terkandung dalam ciptaan dan urusanNya, maka tidak kurang dari ribuan hikmah. Namun akal kita sangat terbatas, pengetahuan kita sangat sedikit, dan ilmu semua makhluk akan sia-sia jika dibandingkan dengan ilmu Allah, sebagaimana sinar lampu yang sia-sia di bawah sinar matahari. Dan inipun hanya kira-kira, yang sebenarnya tentu lebih dari sekadar gambaran ini." (Syifa-ul Alil fi Masail Qadha wal Qadar wa Hikmah wa Ta'lil hal 452.)

"Sesungguhnya Allah benar-benar akan menguji hambaNya dengan penyakit, sehingga ia menghapus setiap dosa darinya"
(HR Al-Hakim I/348. disahihkan oleh Syeikh Albani dalam kitab Sahih Jami'is Soghir no.1870)

Di saat ini aku sangat memerlukanMu Ya Allah..
Mungkin ini adalah pintu yang membukakan seorang hamba yang sangat hina bahawasanya ia sangat memerlukan Allah SWT. Tidak sesaat pun melainkan ia sgt perlu kepadaNya, sehingga ia selalu bergantung kepada Rabbnya.
Sehinggakan, hidupku, matiku, ibadahku hanyalah untukMu Ya Allah...
Semoga diriku sentiasa diberi kesabaran.. Semoga Allah mengugurkan segala dosa yg dilakukan. Semoga aku terus beristiqamah dan berusaha serta berdoa diberi kesembuhan.


1 comments:

aisyahHumaira said...

Salam kunjungan dr akak...

Alhamdulillah, penuh pengisian yg bermanfaat disini..teruskan usaha adik utk bertinta ye..akak menyokongnya..
Dgn senang hati juga akak izinkan utk sesiapa sahaja berkongsi segalanya di blog akak..ambillah, akak mmg sgt2 mengalu2kan supaya disebarkan demi kebaikan kita semua..
InsyaALLAH.. :)